• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
Annemiek Onstenk Journalist

Annemiek Onstenk Journalist

tekst, redactie & research

  • Home
  • Tekst
  • Redactie
  • Research
  • CV
  • Klanten
  • Contact
  • Kanaalpost

The world according to Lucas de Man

30 mei 2016 door Annemiek Onstenk

IMAG1289

Lucas de Man, theatermaker, regisseur, presentator en nog zo wat ambachten, brengt met een prachtstuk op de planken. Als stadskunstenaar van Den Bosch had hij aanvankelijk geweigerd zich in te laten met Jeronimus Bosch (‘De stad geeft acht miljoen uit voor iemand die al 500 jaar dóód is?!’). Hij verdiept zich echter toch in Bosch’ zestiende eeuw, ook al omdat hij in hedendaags Europa op zoek gaat naar hoop & vernieuwing. De Man vraagt zich af of de Europese mensheid er de laatste 500 jaar veel op vooruit ging. Hij ziet eerder parallellen. Op oude kaarten doemt het Ottomaanse rijk dreigend groot vanuit het Oosten op. Vergelijk dat met de dreiging van of angst voor ‘muslims’ nu. Thomas More schetst in Utopia (1516) al een heilstaat waarin ongelijkheid, armoede en overheersing van de een over de ander niet meer bestaat. Zover is het begin 21ste eeuw bepaald niet, noch in Europa, noch in andere delen van de wereld. Bij één parallel die Lucas de Man met flair trekt, vergist hij zich toch. In ‘zijn’ zestiende eeuw bestaan vrouwen nog niet. De Man zet, naast Jeronimus Bosch, Erasmus, Vasco da Gama, Columbus en andere baardmannen op de kaart (foto). Oh ja, en één vrouw: een zwarte slavin, die stoere tijdgenoten toen ‘ontdekten’ op zoek naar land, goud en rijkdom. Alsof er ook vandaag nog uitsluitend mannelijke subjecten in omloop zijn, grapt De Man tegen zijn publiek dat hun gedachten waarschijnlijk uitgaan naar eventuele ‘mooie meisjes’ (natuurlijk ‘meisjes’, geen vrouwen) voor de nacht. En dat een paar keer. Maar De Man is niet met jongens onder elkaar, het gehoor bestaat voor minstens de helft uit vrouwelijke professionals. Het is een valse noot in een verder scherpzinnig, hier en daar zelfs briljant theater over zwartgalligheid en enkele lichtpuntjes in Europa.

Gerelateerde Berichten

  • The Help

    Een regenachtige zondagmiddag half augustus 2011 in een bioscoop in een buitenwijk van Boston, Massachuchetts USA. Dames op leeftijd schuifelen binnen met een kingsize beker popcorn. Enkele honderden oudere, blanke vrouwen zijn afgekomen op een voorstelling van de film The Help, naar de gelijknamige roman van Kathryn Stockett, in het…

  • On the move

    Als Syrische vluchtelingen aankomen op Lesbos ondergaan zij een gedaanteverwisseling, zegt visueel kunstenaar Olfa Ben Ali. Hun kleren zijn nat van de overtocht. Vrijwilligers en hulporganisaties staan klaar met droge kleren. De vaak zwarte kleding van thuis maakt plaats voor kleurige westerse kleren. Olfa Ben Ali noemt dit een begin…

  • Cultural hotspot in Riga

    Spīķeri in Riga started its fourth life as a vibrant cultural area. website New Europe - Cities in transition Recently the Spīķeri Quarter in Riga underwent a metamorphosis. The old port area has transformed from a crumbled no go area to a cultural hotspot. Art galleries, media centres, a concert…

Categorie: Weblog

Primaire Sidebar

Weblog
  • Taalapartheid
    Zoals witte daders van misdrijven geen kleur hebben, hebben jongens en mannen in de media geen geslacht. Vrouwen en meisjes ...
  • Open brieven van Lidija Tsjoekovskaja (1907-1996)
    ‘Het woord van de waarheid is onoverwinnelijk, een triomf van de geest,’ aldus schrijver Lidija Tsjoekovskaja in 1974 . Onlangs ...
  • Toegankelijk 3.0
    ‘Mag ik voor je bidden?’ vraagt een omstander de jonge student in een rolstoel. ‘Zal ik je helpen oversteken,’ zeg/vraagt ...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • ...
  • 51
  • >>

Artikelen

Selecteer subcategorie
category
683183ed2fdbc
1
1
27
Loading....

Volg mij op

  • LinkedIn

© 2025 Annemiek Onstenk, journalist | Tekst, redactie & research | Techniek WordPress | Realisatie Zin in Webdesign