Je hoeft geen hemelbestormer meer te zijn om revolutie te prediken. Bedrijven lopen tegenwoordig voorop: duurzaamheid wordt het nieuwe normaal. Consultant duurzame ontwikkeling Herman Verhagen schreef een opwekkend boek over duurzaamheid . In 2010 beantwoordde 93% van de bijna 800 directeuren/CEO’s van multinationals de vraag hoe belangrijk duurzaamheid voor hen is met ‘zeer belangrijk’. In zijn boek De Duurzaamheidsrevolutie, dat half november verschijnt, stelt Herman Verhagen dat bedrijven het stokje van overheden en milieubeweging hebben overgenomen. ‘Vooral grote bedrijven nemen het initiatief. Duurzame productie is voor veel bedrijven zelfs onderdeel van hun kernstrategie geworden en bepalend voor hun succes.’ Philips bijvoorbeeld haalde in 2010 38% van haar omzet uit duurzame producten. In 2015 zal dat zijn gestegen tot 50%. Het bedrijf investeert komende jaren 2 miljard euro in groene innovaties. Zo wordt de energie-efficiënte van het totale productportfolio tussen 2009 en 2015 met 50% verbeterd. Duurzaamheid is doorgedrongen tot ‘in het DNA van Philips’, liet Rudy Provoost, CEO van Philips Lighting, begin dit jaar weten.
Grote Groene Sprong Voorwaarts
Het is niet zozeer (of niet alleen) zorg over de houdbaarheidsdatum van de aarde die bedrijven beweegt, ook eigenbelang. Veronachtzaming van ontwikkelingen als het opraken van grondstoffen, leidt tot meer kosten en risico’s. Daarnaast biedt de focus op duurzaamheid kansen voor innovatie en groeiende omzet. Denk aan Negawatt-centrales, schrijft Verhagen, die ‘energiebesparing opwekken’, zoals klimaatneutrale gebouwen en kantoren met koude- en warmteopslagsystemen. Deutsche Bank berekende dat mondiale investeringen in duurzame energie tussen 2004 en 2010 toenamen van 51,7 naar 243 miljard dollar. De bank verwacht dat tussen 2008 en 2030 7 biljoen dollar wordt geïnvesteerd in energie-efficiënte.
Zelfs het vervuilende China maakt een Grote Groene Sprong Voorwaarts. Het Chinese Vijfjarenplan 2012-2017 staat in het teken van hoogwaardige groene industrieën. Het Amerikaanse tijdschrift Fast Company schrijft: “Wie geld wil investeren in duurzame energie, moet in China zijn. Want als een autocratische regering ergens op focust, focust ze heel hard.” Een derde van alle zonnecellen in de wereld is afkomstig uit China. Het land is ook marktleider windturbines in de wereld.
Revolutie
Duurzaamheid is nog lang niet de norm, aldus Verhagen. ‘Naast voorlopers zijn er achterblijvers, maar er is geen weg terug.’ Daar wijzen ook topmensen in het bedrijfsleven op. ‘Bedrijven die niet aan duurzaamheid werken, hebben over vijftien jaar geen bestaansrecht meer,’ zei een topman van Unilever in april 2011 tegen het Financieele Dagblad. Amerikaanse voorbeelden van een voorloper en een achterblijver zijn supermarktgigant Wal-Mart en General Motors. Wal-Mart heeft 7873 winkels in zestien landen, waar twee miljoen mensen werken en wekelijks 200 miljoen klanten komen. Wal-Mart had een belabberde reputatie, maar enkele jaren geleden koos het bedrijf voor 100% duurzame energie, 100% duurzame producten en 0% verpakkingsafval. General Motors echter was te laat met vernieuwen en de productie van schone auto’s. Het bedrijf ging bijna ten onder.
‘We naderen een kantelpunt, maar vanzelf zal het niet gaan,’ stelt Herman Verhagen. ‘Handleidingen ontbreken en er bestaan geen checklists die duurzaamheid terugbrengen tot het afvinken van twintig punten. Er is moed en doorzettingsvermogen nodig. Ontdekken wat wel en niet werkt, is een kwestie van vallen en opstaan en van vertrouwen op intuïtie.’
Voor duurzaamheid is dus een revolutie nodig van het kaliber Industriële Revolutie, aldus Verhagen: de Duurzaamheidsrevolutie.